هیچ موردی جهت نمایش وجود ندارد
مشاهده لیست مقایسه
}

هر آنچه باید درباره ویلچر بدانیم

28 مرداد 1402

خلاصه

انواع ویلچر و کاربرد آن و آشنایی با ویلچرها.

ویلچر یک وسیله برای کمک به حرکت کردن افرادی است که توانایی راه رفتن را ندارند. این افراد یا به صورت مادرزادی یا هنگام وقوع حادثه قادر به حرکت کردن توسط پا را ندارند و از لوازم کمک حرکتی که مهمترین آن ویلچر است استفاده میکنند. هر بیمار با توجه به شرایط جسمی و نوع آسب خاصی که دارد از ویلچری مناسب شرایط خود استفاده میکند.

ویلچرها انواع مختلفی دارند که هر کدام کارایی خاص خود را دارد ولی به طور کل به دو دسته مکانیکی و برقی تقسیم میشوند.
ویلچر های برقی توسط موتور و گیربکس و باطری و با اهرم های هدایت گر کنترل میشود و بدون نیاز به فشار بر روی دست ها فقط با فشردن اهرم به حرکت درمی آیند.
ویلچر های مکانیکی توسط دست و با فشار آوردن روی کناره های چرخ های ویلچر به حرکت در میآیند.
انواع ویلچر برقی : ویلچر های برقی در انواع مختلف ساخته میشود ویلچر های برقی چرخ بزرگ و ویلچر های برقی چرخ کوچک که در ابعاد و با ظاهر های متفاوتی ساخته میشود این ویلچر ها دارای دو گیربکس و باطری و یک اهرم هدایتگر میباشد که توسط آنها به حرکت در می آید.

انواع ویلچر های مکانیکی : ویلچر های مکانیکی در انواع ساده، ارتوپدی، برانکاردی، حمامی ساخته میشود که هر کدام در مدل های مختلف دارند که در ادامه به توضیحات بیشتری میپرازیم.
ویلچر های ساده : ویلچر ساده به ویلچری گفته میشود که اجزای تشکیل دهنده کمتری دارند و استفاده های معمولی تری از آنها میشود این ویلچر ها هم در مبعاد مختلف برای بزرگسالان و نوجوانان تولید میشود که نمونه آنها را بیشتر افراد سالمند استفاده میکنند.

ویلچر های ارتوپدی : ویلچر ارتوپدی به ویلچری گفته میشود که قابلیت تنظیم جاپایی ها و زیردستی را داشته باشد و در بعضی از مدل ها برای اینکه جابه جایی و حمل و نقل راحت تر باشد پشتی آن را به صورت تاشو تولید میکنند.
ویلچر های حمامی : ویلچر های حمامی همانطور که از اسمشان پیداست برای محیط حمام و دستشویی طراحی شده این ویلچر ها خاصیت ضد زنگ زدگی دارند و جنس کف و پشتی آن ها از چرم مصنوعیست تا در برابر آب مقاوم باشد.
ویلچر های برانکاردی : ویلچر برانکاردی در اصل به ویلچری میگویند که قابلیت تخت خواب شو داشته باشد تا هنگامی که بیمار پاهایش خسته شود پشتی این ویلچر ها متحرک است و به صورت تخت خواب در می آید. جاپایی این ویلچر ها بزرگ و قابل تنظیم است.
ویلچر های سی پی : ویلچر سی پی برای بیماران سی پی و یا همان فلج مغزی ساخته شده این ویلچر ها دارای قابلیت تنظیم پشت گردن بیمار و اهرم های کنترل کننده بدن و پا را دارند و باعث میشوند بدن و گردن بیمار ثابت بماند.
در دنیای امروزی با توجه به رشد سن جامعه ویلچر به یک وسیله پر استفاده تبدیل شده است و به همین خاطر کاربران در بازار برای خرید ویلچر با قیمت های متفاوتی روبرو میشوند که گاها نمیدانند دلیل این اختلاف قیمت ها در چیست.
یکی از عوامل موثر بر قیمت هر کالا قیمت مواد اولیه کالا میباشد که ویلچر هم با توجه به اینکه اجزای تشکیل دهنده زیادی که دارد از این قضیه مستثنی نیست. قطعات و لوازم ویلچر از جمله چرخ های عقب و جلو، زیردستی ها، جاپایی ها، لول های فولادی و آلومینیومی، قطعات پلاستکی هر کدام دارای یک بهای متفاوتی هستند که یکی از اصلی ترین اجزای تشکیل دهنده ویلچر لوله است که به قیمت ارز بستگی دارد.
رابطه ویلچر با توانیابان : ویلچر در واقع بهترین رفیق و همراه یک توانیاب است چرا که توسط آنمیتوانند حرکت کنند و همه جا کنار آنها خواهد بود.
با توجه به زیادتر شدن تصادفات جاده ای خرید ویلچر هم افزایش داشته و بسیاری برای خرید این وسیله اطلاعات کافی را ندارند و بعد از خرید متوجه میشوند این ویلچر کارایی مناسب برای کاربرشان را ندارد و دوباره مجبور به تحقیقات لازم میشوند.
کراخانه تولید ویلچر : شرکت جهان تجهیزات شفا با برند ویلچر جی تی اس با داشتن علامت استاندارد و کلیه مجوز های لازم برای تامین این وسیله قدم های زیادی برداشته است و در کنار انجام دادن مسؤلیت اجتماعی خود در حال حاضر با صادرات ویلچر به کشورها به یک برند معتبر تبدیل شده است.
تعمیرات ویلچر : ویلچر ها بعد از مدتی ممکن است دچار آسیب شوند و نیاز به تعمیر داشته باشند که کاربر میتواند با مراجعه حضوری به فروشگاه های ویلچر قطعه مورد نظر خود را تامین کند و یا تعمیر کند.
اجاره ویلچر : افرادی هستند که دچار شکستگی های سطحی هستند و مدت معینی توسط پزشک باید از ویلچر استفاده کنند این افراد میتوانند برای مدت معینی ویلچر اجاره کنند.
تشخیص ویلچر خوب : چند نکته طلایی برای تشخیص ویلچر خوب وجود دارد یکی از آنها داشتن علامت استاندارد روی ویلچر است که مطمئن شوید این ویلچر توسط یک شرکت معتبر تولید شده است. داشتن محور های مستحکم در بدنه و شفت اصلی ویلچر که تمام وزن کاربر روی این محور هاست. جنس چرخ ها باید نرمی خود را داشته باشد تا هنگام برخورد ویلچر با یک سطح ناهموار ضربه ای به بدن کاربر وارد نشود. روان بودن ویلچر که نشان دهنده این است که ویلچر استانداردهای لازم را دارد.
خرید ویلچر : ویلچر را میتوان از فروشگاه های تجهیزات پزشکی تهیه نمود البته امروزه کسب و کارها بیشتر رو به سوی فروش اینترنتی آورده اند چون کاربر تمام اطلاعات ویلچر را میبیند و میخواند و میتواند بنا به نیاز خود ویلچر خود را تهیه کند.
سبک زندگی با ویلچر : زندگی با ویلچر از نگاه توانیابان کاملا متفاوت است چرا که در خیلی مکان ها هنوز برای عبور ویلچر هموارسازی نشده است و این عزیزان برای رفت و آمد از این مکان ها دچار مشکل هستند.
رابطه علم با ویلچر : امروزه با پیشرفت علم کالاها هم رو به تکنولوژی آورده اند ویلچر های برقی با تکنولوژی های بروز ساخته میشوند و ویلچر های مکانیکی هم با ابزار های کمکی به ویلچر برقی تبدیل میشوند.

مقالات مرتبط
ارسال نظر