هیچ موردی جهت نمایش وجود ندارد
مشاهده لیست مقایسه
}

انواع ویلچر

18 مهر 1397

خلاصه

آشنایی با انواع ویلچر

در این مقاله با انواع ویلچر و کاربرد برای انواع نوع معلولیت ها و استفاده صحیح در مکان های مختلف آشنا میشویم.
ویلچر ها، نوعی صندلی چرخ‌دار هستند که برای کسانی که در حرکت کردن دچار مشکل می‌باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرند و خرید ویلچر امری بدیعی است. این صندلی‌های کارآمد می‌توانند به این دست افراد کمک کنند تا در زندگی روزمره خود دچار مشکل نشوند و به راحتی به کارهای خود بپردازند .

قاب یا فریم ویلچرها

ترکیب قاب، عامل اساسی در عملکرد صندلی چرخ‌دار است. فلز، رایج‌ترین، سنگین‌ترین و ارزان‌ترین نوع فریم است. یک صندلی چرخ‌دار با قاب آلومینیومی، بسیار سبک‌تر و راحت‌تر خواهد بود، اما گران‌تر نیز است. همچنین می‌توان فریم‌های ساخته‌شده از مواد بسیار سبک مانند آلومینیوم خاص، تیتانیوم و کربن را انتخاب کرد. البته باید به یاد داشته باشید که از این مواد در ویلچرهای ثابت استفاده شده و قیمت آن‌ها، کمی گران است. قاب صندلی چرخ‌دار می‌تواند ثابت یا تاشو باشد. انرژی مورد نیاز برای استفاده کاربر از ویلچرهای دارای قاب ثابت دو برابر ویلچرهایی با قاب تاشو است.
هر دو قاب‌های ثابت و تاشو دارای مزایا و معایبی هستند. انتخاب هر یک از این قاب‌ها به شیوه زندگی کاربر و ترجیح شخصی آن‌ها بستگی دارد.

انواع ویلچر+ ویلچر چیست؟

ویلچرها به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: ویلچرهای برقی و غیربرقی یا همان دستی. امروزه ویلچرهای الکترونیکی بسیار محبوب شده‌اند، زیرا استفاده از آن‌ها به مراتب راحت‌تر از ویلچرهایی دستی است.
به ویژه کسانی که ساعات بیشتری از روز را در خارج از خانه سپری می‌کنند، به این نوع ویلچرها تمایل بیشتری دارند، چرا که بدون نیاز به هیچ‌گونه کمک و به راحتی با آن حرکت کرده و به امور روزانه خود می‌پردازند.
این نوع ویلچرها به دلیل داشتن موتورهایی که از باتری‌های قابل شارژ بسیار بزرگ، نیرو تهیه می‌کنند، وزن سنگینی دارند. این باتری‌ها در طول شب شارژ شده و در روز آماده استفاده می‌شوند.
برخی ویلچرها، طوری طراحی شده‌اند که می‌توان از آن‌ها روی سطوح مختلف مثل ساحل، جنگل و زیرزمین‌ها استفاده کرد. برخی دیگر طوری طراحی شده‌اند که از انواع پله‌ها و سطوح شیب‌دار بالا روند. برخی نیز با استفاده از دهان یا چانه می‌توانند حرکت کنند به ویژه اگر فرد معلول قادر به استفاده از دست‌هایش نباشد. داشتن تمام این قابلیت‌ها باعث شده تا ویلچرهای الکترونیکی، بسیار گران‌قیمت باشند.
حال بیایید ببینیم با انواع ویلچر آشنا شویم:
ویلچرهای اسپرت یا ورزشی: درست همانطور که در سایر ورزش‌ها، تجهیزات و مهارت‌های خاصی مورد نیاز است، در ورزش‌های مخصوص افراد معلول نیز تجهیزات خاصی مورد نیاز می‌باشد. رشته های ورزشی گسترده ای برای افراد معلول وجود دارد. با توجه به نوع ورزش و سطح بازی کاربر، صندلی‌های چرخ‌دار ورزشی مناسب فرد انتخاب می‌شود.

ویلچر اطفال

صندلی‌های چرخ‌دار کودکان به طور خاص برای اطفال طراحی شده‌اند. آن‌ها اغلب نسخه کوچکی از ویلچر بزرگسالان هستند.

ویلچر برانکاردی و سی پی

همانطور که از اسم این نوع ویلچر پیدا است، ویلچر‌های برانکاردی قابلیت بازشو دارند و به یک برانکارد تبدیل می‌شوند. دسته‌ها و پایه‌های ویلچر باز می‌شوند و فرد می‌تواند آن را به حالت دلخواه خود تنظیم کند. ویلچر های برانکاردی و سی پی به طوری طراحی شده اند که قابلیت تخت خواب شو دارند این ویلچر ها از اجزای بیشتری نسبت به ویلچر های معمولی تشکیل شده اند. این ویلچر ها دارای جاپایی های قابل تنظیم ارتفاع هستند تا کاربر بتواند پای خود را نسبت به زاویه ای که روی ویلچر مینشیند تنظیم کند. دسته های کنار این ویلچر ها متحرک هستند و زیر دستی ها برای ارتفاع محل قرارگیری دستها قابل تنظیم هستند. نشیمنگاه این ویلچر قابلیت جداسازی از روی ویلچر را داند تا در راحت تر بتوانید ویلچر را به حالت تاشو دربیاورید. در قسمت دسته های این ویلچر دو اهرم قرار گرفته شده است اهرم اول برای ترمز ویلچر است و اهرم دوم برای برانکارد شدن ویلچر است به طوری که با فشار دادن اهرم میتوانید قسمت پشتی ویلچر را به حالت تخت دربیاورید. این ویلچر ها دارای پشتی گردن هستند . در ویلچر های سی پی پشتی گردن هم به طوری طراحی شده است که نسبت به ابعاد گردن جمع شوند. و در کناره ویلچر دو کنترل کننده بدن وجود دارد و در قسمت وسط نشییمنگاه کنترل کننده پا وجود دارد. این ویلچر ها طوری طراحی شده است که بدن و سرو گردن ویلچر را برای افرادی که تعادل سر و گردن و بدن ندارند، کنترل کند.

ویلچر حمامی و توالت

این نوع ویلچرها، طوری طراحی شده‌اند که فرد به راحتی بتواند حمام و توالت رفته و کارهای خود را به تنهایی انجام دهد. جنس ویلچرهای حمام و توالت از استیل ضدزنگ است و به راحتی می‌توان با آن‌ها از چهارچوب‌های مورد استفاده برای حمام و سرویس بهداشتی عبور کرد.

ویلچر های حمامی به ویلچرهایی گفته میشود که برای استفاده در حمام ها، سرویس های بهداشتی طراحی شده است. این ویلچر ها اغلب ضد آب هستند و در برابر رطوبت مقاومت دارند به همین خاطر جنس کفی و پشتی ای ویلچر ها از چرم بوده. ویلچر های حمامی طوری طراحی شده اند تا با عرض کمی از درب های حمام و سرویس بهداشتی عبور کنند. برای راحتی در سوار و پیاده شدن از این ویلچر ها دسته های کناری آنها متحرک طراحی شده است و کاربر با تحرک دسته ها میتواند راحت تر روی آن سوار یا پیاده شود. برای حفظ ایمنی این ویلچر ها کمربند ایمنی روی ویلچر و ترمز روی چرخ ها قرار گرفته شده است. برخی از این ویلچر ها برای استفاده در منزل و برخی برای استفاده هم در منزل و هم بیرون طراحی شده اند که به دسته ای که که برای بیرون رفتن هم قابل استفاده هستند ویلچر های سه کاره گفته میشود. همه ویلچر های حمامی دارای لگن تخلیه هستند که در قسمت زیر نشیمنگاه قرار گرفته شده است. این لگن های تخلیه قابلیت جداسازی از روی ویلچر را دارند. جاپایی این ویلچر ها از قابلیت جداسازی از ویلچر برخوردار است تا در حمام یا سرویس های بهداشتی کوچک با برداشتن جاپایی ها از روی ویلچر به راحتی آن را داخل حمام و سرویس بهداشتی جای داد.

ویلچر ارتوپدی

ویلچر ارتوپدی یکی از انواع ویلچر ها هستند که تفاوت هایی با ویلچر های معمولی و ساده دارند. ویلچر های ارتوپدی دارای جاپایی های متحرک هستند که میتوان آنها را از روی ویلچر جدا کرد. ویلچر های ارتوپدی به صورتی طراحی شده اند که دسته های کناری ویلچر متحرک هستند و با بالا بردن دسته های کناری کاربر میتواند روی ویلچر خود بنشیند. در ویلچر های ارتوپدی دسته های کناری را میتوان به قسمت عقب ویلچر هدایت کرد. ویلچرهای تمام ارتوپدی طوری طراحی شده است که وسط چرخ های عقب دو پیم وجود دارد که با فشار دادن آن میتوان چرخ های عقب ویلچر را از روی ویلچر جداسازی کرد. جاپایی ویلچر های ارتوپدی از جنس فلز یا پلاستیک های نشکن میباشد. کیفیت بالا وامکانات فراوان و سبکی خاص همه را می توان در ویلچر ارتوپدی یافت.

این نوع ویلچر برای ایجاد ثبات و اصلاح مشکلات سلامتی مرتبط با اسکلت بدن طراحی شده است.

انواع مختلفی از صندلی های ارتوپدی وجود دارد، مانند صندلی چرخدار درازکش که ما حمل می کنیم. صندلی های خوابیده ثبات را فراهم می کنند و همچنین به تراز مناسب پشت و گردش خون کمک می کنند. پزشک گاهی اوقات ویلچر را برای استفاده در ارتوپدی پس از جراحی یا اگر فرد دچار نوعی بیماری کمر باشد و به کمک دستگاه نیاز دارد توصیه می‌کند.

بدنه ویلچرهای ارتوپدی در دو نوع فلزی و آلومینیومی تولید میشود. ویلچر آلومینیومی وزن پایین تری نسبت به ویلچرهای فلزی دارد. در ویلچر های ارتوپدی آلومینیومی روی دسته های آن دو عدد دسته ترمز وجود دارد. ویلچر های ارتوپدی در دو نوع تو پر و بادی تولید میشود. نشیمنگاه ویلچر ارتوپد در دو نوع چرم و برزنت تولید میشود. ویلچر های ارتوپدی با توجه به اینکه اجزای ویلچر از روی آنها جدا میشود و خود ویلچر و دسته های پشتی آن تا میشوند، بسیار مناسب برای گشت و گذار بوده. ویلچر های ارتوپدی انعطاف بیشتری دارند این ویلچرها برای افرادی که دارای ضایعه نخاعی هستند نیز کاربرد دارد.

ویلچر برقی

ویلچرهای برقی که به عنوان صندلی چرخدار برقی یا صندلی برقی نیز شناخته می شوند، برای افرادی طراحی شده اند که عملکرد حرکتی یا قدرت قلبی عروقی برای کار با ویلچر دستی ندارند. این شامل افراد دارای مشکلات حرکتی و سالمندانی است که در خانه های سالمندان، زندگی کمکی یا در خانه زندگی می کنند. بیشتر صندلی های برقی را می توان در داخل یا خارج از منزل استفاده کرد و با باتری کار می کنند. برخی از ویلچرهای برقی برای حمل و نقل به چند قسمت تا می شوند یا از هم جدا می شوند انواع اصلی ویلچر برقی چیست؟ سه نوع اصلی ویلچر برقی وجود دارد: مسافرتی، قابل حمل، اندازه کامل و سنگین، ویلچرهای برقی مسافرتی که به عنوان ویلچرهای برقی قابل حمل یا ویلچرهای برقی تاشو نیز شناخته می شوند، می توانند تا شوند یا به راحتی جدا شوند تا در صندوق عقب خودرو یا در محموله هواپیما قرار گیرند. صندلی‌های چرخدار سایز کامل دارای صندلی‌ها، تکیه‌گاه‌ها و زیرپایی‌های بزرگ‌تر برای راحتی بیشتر هستند. آنها معمولاً با هر بار شارژ بیشتر از ویلچرهای برقی سفر می کنند زیرا باتری بزرگتری دارند. ویلچرهای سنگین (HD) (همچنین به عنوان ویلچرهای باریاتریک قدرتی شناخته می شوند) برای آنهایی هستند که به ظرفیت وزن بیشتری نسبت به استاندارد 150 کیلو نیاز دارند. این صندلی ها معمولاً دارای قاب های تقویت شده، موتورهای سنگین و صندلی های بزرگتر هستند. اکثر ویلچرهای برقی دو قسمت دارند: پایه برقی و صندلی، پایه برق باتری ها، موتور و سایر اجزای الکتریکی را نگه می دارد. صندلی از پشتی، بالشتک و تکیه گاه بازو تشکیل شده است. کنترلر (به معنی جوی استیک و صفحه کلید، در بیشتر موارد) به دسته بازو متصل می شود و به پایه برق متصل می شود.
معمولاً ویلچرهای برقی دارای دو چرخ بزرگتر (به نام «چرخ‌های محرک») هستند که به موتور متصل هستند و 2 تا 4 چرخ چرخ‌دار که به پایداری کمک می‌کنند. چرخ های محرک ممکن است در جلو، وسط یا عقب صندلی قرار گیرند. چرخ‌ها و چرخ‌های بزرگ‌تر و عریض‌تر در زمین‌های ناهموار بهتر حرکت می‌کنند و سواری را نرم‌تر می‌کنند. دو نوع اصلی چرخ برای ویلچرهای برقی موجود است: چرخ‌های بادی و چرخ‌های توپُر شده از فوم. چرخ‌های پنوماتیکی پر از هوا هستند (مانند لاستیک ماشین) و به دلیل جذب شوک، سواری ملایم‌تری را تقویت می‌کنند. آنها همچنین کشش و ثبات بیشتری را ارائه می دهند. چرخ های پنوماتیک زمانی که شروع به صاف شدن می کنند باید باد شوند زیرا می توانند سوراخ شوند. چرخ های پر شده از فوم (یا "بدون تخت") ضد سوراخ هستند و همانطور که از نامشان پیداست با فوم پر شده اند. چرخ ها کم تعمیر و نگهداری هستند، اما سواری به نرمی چرخ های پنوماتیکی نیست. چرخ‌های فشرده‌تر می‌توانند به چرخش‌های محکم‌تر در داخل خانه کمک کنند. کاستورها معمولاً در مقابل چرخ محرک قرار دارند به عنوان مثال، چرخ‌ها برای سیستم دیفرانسیل عقب جلو هستند. یک استثنا برای سیستم چرخ متحرک وجود دارد، که در آن چرخ‌ها در جلو و عقب ویلچر برقی قرار دارند مانند چرخ های محرک، کاستورها می توانند پنوماتیک یا پر از فوم باشند آنها همچنین می توانند جامد باشند که به راحتی غلت می خورند اما ممکن است هنگام سفر بر روی زمین ناهموار یا ناهموار، سواری سختی را به همراه داشته باشند. برخی از ویلچرهای برقی حالت چرخ آزاد را ارائه می دهند که چرخ ها را آزاد می کند (ترمزها را رها می کند) و اجازه می دهد صندلی به صورت دستی هل داده شود. اگر در حین استفاده از ویلچر برقی باتری تمام شده باشد، این یک ویژگی اضطراری مفید است. در برخی مدل‌ها جوی استیک روی دسته، جهت و سرعت را کنترل می‌کند. سرعت ممکن است توسط یک صفحه کلید نیز کنترل شود. صفحه کلید همچنین می تواند سایر ویژگی ها مانند درجه خوابیدن را کنترل کند. برخی از تولیدکنندگان صندلی گزینه ای برای جوی استیک ارتقا یافته ارائه می دهند. کنترل‌کننده‌های دیگری که می‌توان روی صندلی‌های چرخدار برقی نصب کرد، برای کسانی که قادر به کار با جوی استیک و صفحه کلید نیستند، در دسترس هستند، مانندجرعه جرعه و پف: با دم یا بازدم در لوله کنترل می شود.کنترل های سر: سوئیچ ها به دو طرف پشتی سر اضافه می شوند کنترل های پا: پدال ها و دکمه ها روی زیرپایی قرار دارند. کنترل چانه: کنترل کننده نزدیک است و توسط چانه کار می کند کنترل های گفتار: با دستورات صوتی ساده کنترل می شود.سه سیستم محرک برای ویلچرهای برقی وجود دارد: چرخ جلو، چرخ میانی و چرخ متحرک عقب. ویلچرهای چرخدار جلو می توانند بر روی موانع کوچک به خوبی مانور دهند، آنها شعاع گردش قابل توجهی دارند و مانور دادن آنها در خانه یا در فضاهای تنگ آسان تر است. اگرچه این صندلی ها به دلیل پایداری خوب شناخته شده اند، اما در هنگام چرخش با سرعت بالا می توانند دم ماهی بگیرند. ویلچرهای چرخدار جلویی برای استفاده در فضای داخلی و خارجی مناسب هستند. وسط چرخ متحرک رایج ترین سیستم محرک است. تنگ ترین شعاع چرخش را دارد و برای استفاده در آپارتمان ها، مراکز خرید یا هر جای دیگری که فضا محدود است عالی است. این سیستم درایو در داخل خانه یا روی سطوح صاف در فضای باز بسیار آسان است، اما روی تپه ها یا زمین های ناهموار به خوبی مانور نمی دهد. ویلچرهای چرخ‌دار عقب به خوبی در زمین‌های ناهموار مانور می‌دهند و آن‌ها را انتخاب خوبی برای فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی می‌کند. دیفرانسیل عقب قدرت مانور بیشتری دارد، حتی در هنگام حرکت با سرعت بالا شعاع چرخش بزرگتری دارد، بنابراین ممکن است مانور در داخل خانه دشوار باشد. صندلی ها دو نوع اصلی از صندلی ها وجود دارد: صندلی سنتی که ویلچر برقی را شبیه ویلچر دستی می کند و صندلی کاپیتانی که بالشتک بیشتری را برای کاربر ایجاد می کند. مقدار بالشتک در صندلی و تکیه گاه ممکن است برای کاربر مهم باشد، به خصوص اگر نیاز به پشتیبانی اضافی داشته باشد. آنها می توانند فوم کانتور، پر از هوا، ترکیبی از این دو یا پر شده با ژل باشند. صندلی‌های چرخدار برقی با صندلی‌های سنتی و صندلی‌های با روکش کمتر معمولاً قابل حمل‌تر هستند.

ویلچر ساده

به ویلچرهایی گفته میشود که برای استفاده عمومی و معمولی طراحی شده است. در واقع ویلچر ساده را میتوان به عنوان یک ویلچر کاربردی و کار راه انداز شناخت. ویلچر های ساده برای افراد سالمند، نوجوان، و اطفال و بزرگسال استفاده میشوند. این ویلچر ها برای بیماری خاصی طراحی نشده است و برای کسانی که توانایی حرکت کردن روی پاهای خود را ندارند کاربرد دارد. شما با کمک ویلچر های ساده میتوانید مسافت های زیادی را طی کنید. اگر چه نام این ویلچر ها را ساده است اما ویلچر های ساده دارای قابلیت های بخصوصی هستند. ویلچر های ساده جی تی اس تاشو هستند. روی صندلی ها دو دستگیره وجود دارد که با هدایت آن ها به سمت بالا میتوانید ویلچر را به حالت تاشو در بیاورید. تمام ویلچر های ساده جی تی اس دارای کمربند ایمنی هستند و این باعث میشود بدن کاربر کنترل شود. جای پای این ویلچر ها به صورت متحرک هست و در هنگام تاشو کردن ویلچر میتوان جاپایی را به داخل ویلچر برد تا فضای کمتری را اشغال کند. بین فاصله دو جاپایی و روی میله های جاپایی یک ماهیچه بند وجود دارد که پشت پای کاربر قرار میگیرد و باعث میشود کاربر پای خود را به آن تکیه دهد. در قسمت شفت اصلی بدنه از محور های دوبل اسفاده شده که استحکام ویلچر را دوبرابر میکند. جنس بدنه ویلچرهای ساده از جنس لوبه های فولادی است که بنا به نیاز مشتری آبکاری یا رنگ کاری میشوند. جنس نشمنگاه و تکیه گاه ویلچر ها هم از چرم مصنوعی هم از جنس برزنت های ضد حساسیت است. ویلچر های ساده در دو نوع توپُر و یا همان ضد پنچری و بادی تولید میشوند. چرخ های عقب ویلچر های ساده یا به صورت پره ای یا به صورت پلاستیکی (اسپرت) میباشند. ویلچرهای ساده قیمت ارزان و مناسبی دارند و از لحاظ کیفی بسیار با کیفیت هستند به همین خاطر بیشترین میزان خرید ویلچر متعلق به ویلچر های ساده میباشد. یکی از معرف ترین ویلچر ساده ویلچر ساده 809r ارزان و باکیفیت میباشد.
ویلچرهای دستی به خوبی سیستم های متحرک وابسته عمل می کند. آنها برای به حرکت درآوردن مراقب و برای پایداری محافظت از کاربر ساخته شده اند. چرخ‌های عقب بزرگ می‌توانند موانع و دیگر موانع را آسان‌تر مدیریت کنند. اکثر ویلچرهای دستی استاندارد ارزان قیمت دارای موقعیت محور عقب ثابت هستند. این جهت عمودی صندلی، کاربر را ملزم به حفظ تعادل در نشستن می‌کند. برخی از ویلچرهای با قیمت متوسط ​​دارای محورهای نیمه قابل تنظیم عقب هستند که امکان حرکت عمودی را فراهم می کند. اپراتور می تواند از این تنظیم عمودی برای تغییر جهت صندلی ویلچر در فضا استفاده کند و به گرانش اجازه دهد به موقعیت و تعادل کمک کند و به فرد ثبات بیشتری بدهد. این گزینه می‌تواند به افرادی که تعادل نشستن ضعیفی دارند، جایگزینی فشرده‌تر و قابل حمل‌تر برای سیستم‌های تحرک دستی و شیب‌دار در فضا باشد. ویلچر های متحرک نیز قابلیت تاشو دارند.
ویلچر متحرک : آنها برای به حرکت درآوردن مراقب و برای پایداری محافظت از کاربر ساخته شده اند. چرخ‌های عقب بزرگ می‌توانند موانع و دیگر موانع را آسان‌تر مدیریت کنند. اکثر ویلچرهای دستی استاندارد ارزان قیمت دارای موقعیت محور عقب ثابت هستند. این جهت عمودی صندلی، کاربر را ملزم به حفظ تعادل در نشستن می‌کند. برخی از ویلچرهای با قیمت متوسط ​​دارای محورهای نیمه قابل تنظیم عقب هستند که امکان حرکت عمودی را فراهم می کند. اپراتور می تواند از این تنظیم عمودی برای تغییر جهت صندلی ویلچر در فضا استفاده کند و به گرانش اجازه دهد به موقعیت و تعادل کمک کند و به فرد ثبات بیشتری بدهد. این گزینه می‌تواند به افرادی که تعادل نشستن ضعیفی دارند، جایگزینی فشرده‌تر و قابل حمل‌تر برای سیستم‌های تحرک دستی و شیب‌دار در فضا باشد. ویلچر های متحرک نیز قابلیت تاشو دارند.
ویلچر دستی : ویلچر استاندارد برای استفاده کوتاه مدت بیمارستانی یا سازمانی طراحی شده است و به عنوان یک حالت حرکتی اولیه توصیه نمی شود. ویلچر ایستاده امکان پایین آوردن ارتفاع صندلی تا کف را فراهم می کند تا افراد بتوانند ویلچر خود را با پاهای خود به حرکت در آورند. ویلچرهای سبک وزن برای استفاده طولانی مدت توسط افرادی که کمتر از چند ساعت در روز را روی ویلچر می گذرانند طراحی شده است. ویلچر اطفال ممکن است دارای قاب ها یا کیت های قابل تنظیم برای سازگاری با رشد کودک باشند. کاربران فعال و تمام وقت با عملکرد خوب اندام فوقانی و استقامت باید از ویلچرهای فوق سبک استفاده کنند. ویلچرهای هیبریدی برای افرادی با اختلال عملکرد اندام فوقانی یا استقامت یا کسانی که نیاز به استفاده مکرر از رمپ یا زمین های تپه ای دارند در دسترس است.

خرید ویلچر

خرید یک ویلچر خوب و ارزان قیمت و با کیفیت نیاز به تحقیق زیادی دارد اما وقتی قصد خرید یه ویلچر دارید مطمئنا باید آن را از مراکز تخصصی این کار تهیه کنید، یعنی تولید کننده ویلچر که دقیقا نیاز مشتری رو بداند.

مقالات مرتبط
ارسال نظر